Juf Leen Tilkin

Leerkracht lagere school
Brief info

Ik ben juf Leen Tilkin, titularis van klas 5-6 en dit schooljaar ook deeltijds directeur ad interim.

Viktor (5 jaar) en mijn pleegzoon van 18 maken mij een trotse mama. Ik houd van de bergen en de zee, zwemmen, wandelen, de lente, schuimbaden, mooie beeldhouwwerken, andere culturen en Italiaanse cappuccino.

Oorspronkelijk deed ik een studie Maatschappelijk werk (sociaal- cultureel werk) en een kandidatuur in de Moraalwetenschappen. Ik reisde een jaar rond in Frankrijk en nadien deed ik mijn verkorte studie Leerkracht lager onderwijs. Die beëindigde ik met een buitenlandse stage (Comenius- project) in een Montessorischooltje in Duitsland. Nadien werkte ik twee jaar op een Turkse school in Brussel en een jaar in een Waals schooltje in het immersie- onderwijs.

Ik leerde de Steinerpedagogie beter kennen via één van mijn beste vriendinnen die er haar hele schoolloopbaan doorliep. Ook ging ik uit persoonlijke interesse enkele Steinerscholen bezoeken op opendeurdagen. Het leek mij een hele uitdaging als leerkracht omdat ik niet zo creatief ben maar ik wilde het zeker wel eens proberen. Na een geslaagde vervanging van 3 maanden, kon ik het jaar nadien terugkomen, en nu ben ik al aan mijn 8ste volledige schooljaar bezig.

De kracht van het Steineronderwijs zit hem in verschillende dingen maar vooral in de gehele ontplooiing van het kind: niet enkel het cognitieve wordt aangesproken. Kinderen leren hoofd, hart en handen gebruiken en de talenten die in hen aanwezig zijn, komen aan het licht en worden verder ontplooid, welke deze ook zijn. Ook de manier van kijken naar de kinderen en hun ontwikkeling is breder en anders dan in het gewone onderwijs. Het is telkens weer verrijkend om zelf of met het hele team vanuit een brede visie, samen met de ouders, de ontwikkeling van een kind te mogen aanschouwen. En om dan van daaruit samen het kind verder te stimuleren in zijn/ haar kwaliteiten en te helpen met de moeilijkheden die hij/ zij tegenkomt.

Ik vind het heerlijk om leerkracht te zijn in een Steinerschool en zo’n hechte band te hebben met ‘mijn’ kinderen. Je ziet na elke vakantie hoe ze weer letterlijk gegroeid zijn en door hen meerdere jaren te begeleiden zie je hen ook als persoon in ontwikkeling. Na een tijd ben je als juf op je klas ingespeeld en omgekeerd en stroomt de dagelijkse realiteit als vanzelf. Er is een grote harmonie: de kinderen weten wat van hen verwacht wordt en er heerst een vertrouwde sfeer waarin iedereen zichzelf kan zijn. Ik vind het telkens ook prachtig om kinderen die cognitief minder sterk zijn te kunnen zien stralen in andere vakken of periodes: zien hoe ze pareltjes van schilderijen maken, prachtig kunnen zingen of ware acteurs blijken in de toneelperiode.

Mijn talent als leerkracht is mijn zin voor regelmaat en structuur waaraan kinderen een grote houvast hebben. Ik denk dat ik een juf ben van het type ‘streng maar rechtvaardig’ al kan er nu in de hogere jaren ook vaak goed gelachen worden. Verder hoor ik regelmatig dat de kinderen zich veilig voelen bij mij. Mijn ‘ding’ blijven de cognitieve vakken (ondanks alles), mijn favoriete periodes zijn rekenen en W.O., mijn favoriete vak is vormtekenen.