Jaarfeesten
Op onze school vieren we net zoals in andere Steinerscholen, 11 jaarfeesten.
In de eerste plaats houden we van feest vieren, maar ook verbinden feesten ons als mens telkens weer met elkaar, onze cultuur en natuur. We vieren heel wat van deze feesten niet alleen met onze medeleerlingen, maar ook met ouders en/of de lokale gemeenschap.
Terugkerende jaarfeesten geven de kinderen een ritmische houvast Het zijn vrolijke lichtpuntjes om je elke keer weer op te verheugen.
De feesten vormen ankerpunten doorheen het jaar waarin we het ritme van de natuur bewust beleven. We zien wat er buiten ons gebeurt, en we staan ook stil wat binnen in ons beweegt.
Ieder jaarfeest heeft een eigen, bijzondere betekenis en karakter en zet iets in onszelf en in de gemeenschap in beweging.
Driekoningen:
Het Driekoningenfeest is gebaseerd op een Bijbels verhaal, maar staat ook symbool voor het volgen van je innerlijke ster.
In de klas eten we Driekoningentaart. In de taart zitten gedroogde bonen verstopt en diegenen die de bonen vinden, zijn de koningen.
Maria Lichtmis:
Op deze feestdag vieren we dat de zonnekracht toeneemt.De dagen worden weer lichter. De aarde bereidt zich voor op een nieuwe cyclus in de natuur.
Deze dag eten we in alle klassen pannenkoeken. De cirkel vormt immers een symbool voor de zon. We branden kaarsen, gemaakt van restjes kaars uit de voorbije winterfeesten. De kleuters maken de wortelkindjes wakker met zelfgemaakte instrumenten.
Carnaval:
In de maand februari verliezen veel bomen hun dode takken, zodat er ruimte is voor de groei van nieuwe loten en twijgen. Met carnaval maken we,door ‘het dode’ los te laten, plaats voor ‘het nieuwe leven’.
Carnaval was oorspronkelijk een uitbundig feest alvorens de vastenperiode waarin alle resten uit de voorraadkast werden opgebruikt en het was ook een tijd van zuiveren.
Deze dag vieren we op school vol gekkigheid in de mooiste kostuums en met vrolijke gezichten.
Palmpasen, Pasen:
Palmpasen en Pasen, dit zijn dé feesten voor het vieren van de lente De natuur komt weer helemaal tot leven. Overal barsten knoppen open, bloemen bloeien, vogels bouwen hun nest en lammetjes huppelen in het veld: de lente is begonnen!
De kinderen maken ieder jaar weer een mooie palmpasenstok, versierd met vrolijke linten en een broodhaantje op de top. Ook krijgt ieder de kans om eieren te zoeken en iemand vindt waarschijnlijk…het gouden ei.
Pinksteren:
Het Pinksterfeest is een feest van licht, kleur en vrolijkheid. Een feest uit dankbaarheid voor de vruchtbaarheid en groeikracht en een feest van verbinding.
Iedereen komt in witte kleding naar school, versierd met een kroon van kleurrijke papieren bloemen.
De grootste kleuters zitten op de troon en symboliseren de Pinksterbruiden en -bruidegommen. r We zingen en dansen en versieren de meiboom. Het feest eindigt met een echt festijn met lekker vlierbloesemsap, brood met de eerste aardbeien en met verse daslook.
Sint-Jan:
Sint-Jan is het midzomerfeest, het feest van de zon en het vieren van de uitbundige bloei in de natuur. We genieten van het buiten-zijn en de lange lichte dagen die ons energie geven.
Op Sint-Jan draagt iedereen een krans van echte bloemen. We spelen spelletjes en springen over het vuur!
We delen met de hele school, ouders en kinderen, een overvloedige picknick om de volle zomer in te luiden! Aan gezelligheid geen gebrek en zelfs een volksdans komt hieraan te pas.
Michaël:
Het Michaëlsfeest is het feest van de rijke oogst en de voorbereiding op donker-wordende dagen. De levenskracht van de natuur op het noordelijk halfrond keren na hun uitbundige bloeitijd, weer langzaam naar binnen in de aarde. Deherfst doet zijn intrede.
De kinderen luisteren naar mooie verhalen van aartsengel Michaël en Sint-Joris en de draaken zingen de mooiste Michaëlsliederen.. Het is de tijd voor activiteiten rond kracht, moed en evenwicht, met als kers op de taart het overwinnen van de draak!
De kleuters maken een boswandeling en sprokkelen de mooiste herfstvruchten bij elkaar.
De lagere schoolkinderen gaan op zoek naar een draak om te verslaan en zoeken het gouden zwaard.Ieder jaar verheugen we ons op de lekkerste appelflappen.
Sint-Maarten:
Sint_Maarten is de tweede heilige die we tegenkomen op weg naar kerst. Hij deelde zijn mantel in twee en gaf een helft aan een bedelaar. Sint-Maarten leert ons offerbereidheid en goedheid. We steken de eerste kaarsjes aan, die ons tijdens de donkere wintertijd zullen begeleiden.
Met het lichtje in onze zelfgemaakte lantaarns, koesteren we de zomer en dragen we het licht met ons mee in de wintertijd tot de dagen weer langer en lichter worden.
We vieren dit feest door een optocht met onze lantaarns en verblijden de buurt met onze Sint-Maartensliederen. Bij aankomst op school, staat er een warme kom pompoensoep voor iedereen klaar!
Advent:
De herfst met het onstuimige weer komt tot rust, de kracht van de natuur keert langzaam in zichzelf terug en buiten wordt het elke dag donkerder.We zien en ervaren dat de natuur zich voorbereidt op een nieuwe levenscyclus. Het licht neemt nog steeds af, maar de kracht ervan is opgeslagen in de kern van alles, in de knoppen, in de bolletjes in de aarde die al liggen te wachten op de geboorte van de nieuwe lentezon.
De stille tijd begint, waarin ook wij mensen naar binnen gaan keren. Alle weken tot aan kerst steken we een extra kaars aan van de Adventskrans.
Met Advent lopen de kinderen door een spiraal van dennengroen waarin een grote kaars brandt. Ieder steekt zijn eigen kaarsje aan onder stil gezang, zodat het steeds lichter wordt. Het licht en de verwachting groeien.
Sint_Nicolaas:
Een prachtig feest met als motto het geven, nemen en het jezelf in de spiegel durven te bekijken. Nu de stilte van ons kleine Sint-Maartenslampionnetje naar de achtergrond verdwenen is, klopt het hart vol verwachting voor de komst van de Goed Heiligman en zijn Pieten! Een feest vol vreugde, verwondering en geheimzinnigheid.
Kerstmis:
Kerstmis:het grote lichtfeest in de donkerste tijd van het jaar. Kerstmis is een feest voor gelovigen en niet-gelovigen; Kerstmis is een feest van samenhorigheid, vrede en de komst van het nieuwe licht, de winterzonnewende.
In onze scholen is het traditie het kerstverhaal uit te beelden, zowel de kinderen leven zich in in de bekende personages alsook de leerkrachten voeren elk jaar een kersttoneel op voor de kinderen en ouders.